Sterke Vrouwen, Sterke Coöperaties, Sterke Koffie

Sterke Vrouwen, Sterke Coöperaties, Sterke Koffie

Een groep Rwandese vrouwen gaat tegen de gangbare genderstereotypen in door koffie te produceren die volledig geteeld en verwerkt wordt door vrouwen. Nu zijn ze erin geslaagd om ervoor te zorgen dat hun koffie verkocht wordt in een van de meest populaire winkelketens van Duitsland.

De bijdrage van vrouwen aan de samenleving is van fundamenteel belang om veel van de uitdagingen waarmee we vandaag geconfronteerd worden op te lossen. De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties schat in dat door het dichten van de genderkloof in de landbouw het aantal ondervoede mensen met 150 miljoen zou kunnen dalen. Bovendien is de verwachting dat de agrarische productie in Afrika, Azië en Latijns-Amerika met vier procent zou kunnen stijgen. Toch werken vrouwen vaak op het land, maar bezitten ze het niet, worden ze uitgesloten als lid van coöperaties, krijgen ze geen toegang tot kredieten of veel andere diensten en zijn ze financieel afhankelijk van hun echtgenoten. 

Maar niet in het bergachtige Huye-gebied in Zuid-Rwanda waar koffie geteeld wordt. Hier telen en exporteren bijna 3.000 vrouwen hun eigen koffie die voor 100% afkomstig is van vrouwen, waardoor ze een beter inkomen hebben en financieel onafhankelijker worden.

Angelique’s Finest is een Fairtrade gecertificeerde koffie die volledig door vrouwen geteeld en verwerkt wordt. De koffie wordt geteeld door 2.852 vrouwelijke boeren, die lid zijn van zes coöperaties. Door verantwoordelijk te zijn voor de productie en verwerking, krijgen de vrouwen de opbrengst van hun werk en verdienen ze 55 procent meer per kilo verkochte koffie dan wanneer ze de bonen als groene koffie zouden verkopen. 

Angelique’s Finest is vernoemd naar Angelique Karekezi, Managing Director van RWASHOSCCO, een bedrijf dat eigendom is van de coöperaties en dat de verkoop van de vrouwenkoffie op de internationale markt regelt. 

“Vrouwen kunnen alles wat mannen kunnen. Ze worden alleen geconfronteerd met structurele barrières wanneer ze het doen,” zegt Angelique. Door lid te worden van de coöperaties en hun koffie te verkopen via RWAHOSCCO, kunnen vrouwen hun eigen geld verdienen en hoeven ze niet meer afhankelijk te zijn van hun echtgenoten dankzij de betere prijzen die ze verdienen. Het maakt vrouwelijke boeren trots als ze hun eigen gelabelde koffie kunnen verkopen op de internationale markt, legt ze uit. “Nu identificeren ze zich nog meer met hun product”.

Een van de vrouwen die hier voordeel van ondervindt is Niragire Serapia. De 54-jarige moeder van drie kinderen is sinds 2008 lid van de Maraba-coöperatie. Dankzij het extra geld en de Fairtrade premie kon zij haar eigen huis bouwen en haar kinderen een betere levenskwaliteit bieden. “Angelique’s Finest is de oplossing voor mij. Het zorgt ervoor dat ik geld heb om het schoolgeld van mijn kinderen te betalen, dat ik mijn ziektekostenverzekering kan betalen, kleding kan kopen en de problemen van mijn familie kan oplossen.”

Met 656 Fairtrade gecertificeerde koffieorganisaties waarvan vrouwen slechts 15 procent van de leden uitmaken, is het cruciaal dat vrouwen meer mogelijkheden krijgen om de economische vruchten te plukken van de koffie-industrie die meer dan € 90 miljard opbrengt. De Fairtrade standaarden omvatten strenge eisen op het vlak van gendergelijkheid en zijn bedoeld om meer vrouwen en meisjes toegang te geven tot de voordelen van Fairtrade. Als onderdeel van onze wereldwijde strategie 2021-2025, wil Fairtrade de participatie van vrouwen in coöperaties vergroten. Een voorbeeld zijn de Women’s Schools of Leadership, waar vrouwen zakelijke, onderhandelings- en financiële vaardigheden kunnen leren en leidinggevende en comitérollen kunnen opnemen binnen hun coöperaties en gemeenschappen.

Sterke en onafhankelijke coöperaties zijn ook beter in staat om aan de behoeften van hun klanten te voldoen en hun producten op de wereldmarkt te verkopen. Sinds Angelique’s Coffee voor het eerst gelanceerd werd in 2018, wordt het merk steeds sterker. Op deze Internationale Vrouwendag gaat de toonaangevende Duitse retailer, dm-drogerie markt (DM), de vrouwenkoffie promoten in hun 800 winkels (eerder was deze enkel online beschikbaar).

“Zien hoe onze koffie verkocht wordt in honderden winkels is een droom die uitkomt!” zegt Angelique. “Het is een nieuwe mijlpaal in het succesverhaal van ons merk, van uitsluitend vrouwen, op de Duitse markt en een overwinning in onze voortdurende strijd om ervoor te zorgen dat het leven en het inkomen van onze vrouwelijke boeren ten goede veranderen.”

Angelique’s Coffee wordt verkocht in Duitsland via Kaffee Kooperative, dat gevestigd is in Berlijn en Kigali. De sociale onderneming werd opgericht met als doel een revolutie te veroorzaken in de koffiehandel en ervoor te zorgen dat meer van de gegenereerde waarde naar de boeren zelf toe gaat. 

Bekijk en hoor meer verhalen van de vrouwen op Instagram.