Prins Carlos neemt eerste pak eerlijke én klimaatneutrale koffie van het Fairtrade Carbon Partnership in ontvangst

Prins Carlos neemt eerste pak eerlijke én klimaatneutrale koffie van het Fairtrade Carbon Partnership in ontvangst

Cover afbeelding voorPrins Carlos neemt eerste pak eerlijke én klimaatneutrale koffie van het Fairtrade Carbon Partnership in ontvangst

Op de 25ste verjaardag van Fairtrade Nederland, neemt Prins Carlos het eerste pak eerlijke en klimaatneutrale koffie van het Fairtrade Carbon Partnership in ontvangst van Fairtrade Nederland directeur Peter d’Angremond. De overhandiging is de start van een samenwerking tussen Fairtrade Nederland, ICCO en de Ethiopische Fairtrade koffie-organisatie OCFCU. Doel is om 30.000 koffieboeren en hun families in Ethiopië te ondersteunen bij de impact van klimaatverandering en ontbossing tegen te gaan. Ontbossing is van grote invloed op de koffieoogst, want koffie heeft schaduw nodig. Klimaatverandering maakt de problemen nog acuter. Actie vanuit bedrijven en consumenten is nodig om koffieboeren te ondersteunen.

Kleine boeren hard getroffen

Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland, legt uit: “Klimaatverandering is het belangrijkste, mondiale milieuprobleem. Hoewel de armste landen het minst bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen, ondervinden ze er de meeste problemen van. Met name kleine boeren worden hard getroffen. Het Fairtrade Carbon Partnership wil met de hele koffieketen, van boer tot consument, meewerken aan oplossingen.”

Prins is enthousiast

Prins Carlos, o.a. voorzitter van Stichting Nederland Krijgt Nieuwe Energie, is enthousiast over het innovatieve pak koffie: “Uniek aan het project is dat alle schakels in de koffieketen zich inzetten voor het reduceren van de eigen CO2-uitstoot. De koffiebrander compenseert vervolgens het restant van de uitstoot in de hele keten met emissierechten die afkomstig zijn van kleine koffieboeren in Ethiopië. Dat is transparant en levert de boeren extra inkomsten op die nodig zijn om te anticiperen op de effecten van klimaatverandering.”

Vernieuwend initiatief

“De introductie van klimaatneutrale koffie laat zien dat ICCO en Fairtrade Nederland elkaar nog steeds weten te vinden als het gaat om vernieuwende initiatieven. Dit Carbon Partnership is daar een mooi voorbeeld van,” zegt ICCO directeur Marinus Verweij. ICCO was nauw betrokken bij de oprichting van Fairtrade Nederland.

Oerbos wordt beschermd

Het Fairtrade Carbon Partnership vraagt om actie op zowel het noordelijk- als zuidelijk halfrond. In Ethiopië voert ICCO de regie over het programma. In de eerste fase worden kooktoestellen verspreid die veel minder hout gebruiken. Daarna volgt een ‘Climate Smart Agriculture’ project: nieuwe bomen worden aangeplant en koffieboeren krijgen training om efficiënter gebruik te maken van bestaande landbouwgrond. Nog bestaand oerbos wordt beschermd.

Deze activiteiten hebben een gunstig effect op de hoeveelheid CO2 in de lucht en dit levert de koffieboeren zogenoemde emissierechten op. Die emissierechten, verhandeld tegen een eerlijke prijs, zijn beschikbaar voor koffiebranders verderop in de koffieketen. Koffiebranderij Peeze, koploper op het gebied van MVO en al sinds 1993 aangesloten bij Fairtrade Nederland, lanceert als eerste deze klimaatneutrale Fairtrade koffie. Behalve dat de koffie klimaatneutraal is, voldoet hij ook aan de internationale Fairtrade handelsvoorwaarden, herkenbaar aan het Fairtrade keurmerk.

De klimaatneutrale Fairtrade koffie is uiteraard te koop: eerst op de grootverbruikmarkt, naar verwachting volgend jaar ook in de supermarkt. Voor bedrijven, instellingen en huishoudens die kritisch naar hun eigen CO2-voetafdruk willen kijken, zijn de eerlijke emissierechten ook rechtstreeks beschikbaar bij ICCO’s FairClimateFund.

25 jaar Fairtrade Nederland

De overhandiging van het pak klimaatneutrale Fairtrade koffie is onderdeel van het jubileumevenement ter ere van 25 jaar Fairtrade Nederland. Vijfentwintig jaar geleden werd het eerste pak eerlijk verhandelde koffie in ontvangst genomen door Prins Claus. Inmiddels wordt het Fairtrade keurmerk in 30 landen vertegenwoordigd. Op donderdag 14 november vindt een jubileumevent plaats met de titel ‘Smallholder Innovations’. Directeur Peter d’Angremond: “Hoewel het verleidelijk is terug te blikken op mooie hoogtepunten in ons verleden, willen we de dag vooral benutten om vooruit te kijken. De innovaties van het Fairtrade keurmerk en boeren staan centraal.”

Het jubileum en campagnes van Fairtrade Nederland worden onder andere mogelijk gemaakt door ICCO, ASN Bank, Nationale Postcode Loterij, Oxfam Novib en alle bedrijven in Nederland die Fairtrade producten verkopen.