Nederlanders consumeerden ruim 100 miljoen Fairtrade bananen

Nederlanders kozen het afgelopen jaar vaker voor Fairtrade bananen, zo blijkt uit de jaarcijfers van Stichting Max Havelaar. In 2014 werden er ruim 100 miljoen Fairtrade bananen gegeten, een stijging van 10 miljoen vergeleken met het jaar ervoor. Hierdoor ontvingen Fairtrade bananencoöperaties en plantages € 1,6 miljoen aan ontwikkelingspremie.
Lokmiddel
Veel supermarkten gebruiken laaggeprijsde bananen als lokmiddel voor consumenten. Het is onduidelijk welke prijs er uiteindelijk overblijft voor bananenboeren en werknemers. Peterd’Angremond, directeur van Stichting Max Havelaar: “Ik zou graag zien dat supermarkten garanderen dat ze bananenboeren tenminste een prijs betalen die ze de ruimte geeft te investeren in hun toekomst. PLUS en Spar laten zien dat eerlijke handel loont. Zij zijn volledig overgeschakeld op bananen met het Fairtrade keurmerk dat harde eisen stelt aan de betaling aan organisaties van boeren en werknemers, én ze zijn het afgelopen jaar meer bananen gaan verkopen.”
Groei
De ontwikkelingspremie is direct gekoppeld aan de verkoop van Fairtrade producten in Nederland die het afgelopen jaar met 8 procent steeg naar een retailwaarde van € 213 miljoen. Deze stijging sluit aan bij de onderzoeksresultaten van GfK, waaruit blijkt dat het aantal huishoudens dat Fairtrade producten kocht is gestegen met 6 procent. Dat zijn 500.000 huishoudens meer dan in 2013. Als gevolg hiervan ontvingen boerenorganisaties en plantages ruim € 5,2 miljoen ontwikkelingspremie die zij naar eigen inzicht investeerden in onder andere trainingen voor duurzame productie, kwaliteitsverbetering en gezondheidszorg.
Uitdaging
Klimaatverandering vormt een grote uitdaging voor Fairtrade boeren, en koffieboeren in het bijzonder. Door het stijgen van de temperatuur en onvoorspelbare neerslag zien boeren dat hun koffiestruiken minder bessen produceren en soms zelf moeite hebben om te overleven. Samen met ICCO , FairClimate en de Ethiopische koffiecoöperatie OCFCU startte Max Havelaar het Fairtrade Carbon Partnership. Dit partnership ondersteunt koffieboeren in de strijd tegen klimaatverandering. Als onderdeel van dit programma introduceerde supermarkt Jumbo het afgelopen jaar de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie.