Internationale bedrijven strijden met Fairtrade en Gold Standard tegen klimaatverandering

Internationale bedrijven strijden met Fairtrade en Gold Standard tegen klimaatverandering

Cover afbeelding voorInternationale bedrijven strijden met Fairtrade en Gold Standard tegen klimaatverandering

Enkele van de grootste bedrijven van Europa bevinden zich onder de eerste organisaties die hebben toegezegd om Fairtrade Carbon Credits te kopen. Deze innovatieve carbon credits zijn vandaag gelanceerd tijdens de COP21 in Parijs.

Logistiek bedrijf Deutsche Post DHL Group en internationale retailer Marks & Spencer bevinden zich onder deze koplopers die Fairtrade boeren en kwetsbare landbouwgemeenschappen gaan ondersteunen in hun strijd tegen klimaatverandering. Andere organisaties die hun commitment hebben uitgesproken zijn onder meer een duurzame energieleverancier en twee toonaangevende koffiebranders.

Fairtrade Climate Standard

Fairtrade Carbon Credits stellen boerengemeenschappen in ontwikkelingslanden in staat om hun uitstoot te verminderen en gelijktijdig hun weerbaarheid tegen de effecten van klimaatverandering op te bouwen. De Fairtrade Climate Standard is ontworpen om deze carbon credits te reguleren. Een minimumprijs verzekert dat de kosten gedekt zijn, en producenten ontvangen een Fairtrade premie voor elke verkochte credit. Deze opbrengst investeren zij in aanpassingen van hun boerenbedrijven die hen beter bestand maken tegen klimaatveranderingen.

De Fairtrade Carbon Credits zijn ontwikkeld in samenwerking met Gold Standard. Dit is een internationaal erkende organisatie met expertise in klimaatveiligheid en duurzame ontwikkeling. Bedrijven kunnen via de credits verantwoordelijkheid nemen voor hun resterende carbon footprint. Dit is de CO2 uitstoot die onvermijdelijk overblijft, ook nadat een bedrijf alles heeft gedaan om haar voetafdruk te minimaliseren.

Extreme weersomstandigheden

‘Consumenten en aandeelhouders eisen in toenemende mate van bedrijven dat zij hun carbon footprint reduceren en hun restuitstoot compenseren.’, zegt Martin Hill, directeur van Fairtrade International. ‘Tegelijkertijd ondervinden kleine boeren en werknemer nu al de effecten van klimaatverandering. Dit terwijl zij het minst verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken hiervan. Extreme weersomstandigheden, slechtere oogsten en toenemende ziektes onder planten zoals koffieroest zijn slechts enkele voorbeelden van de problemen die zij nu tegenkomen. Het feit dat grote internationale bedrijven zoals DHL en Marks & Spencer nu al hun commitment hebben aangegeven, laat zien dat er echt behoefte is aan Fairtrade Carbon Credits.’

‘De Fairtrade Climate Standard geeft bedrijven de zekerheid dat hun investering in klimaatveiligheid rechtstreeks ten goede komt aan degenen die dit het hardste nodig hebben, terwijl ze ook bijdragen aan duurzame ontwikkeling – van een betere gezondheid tot een toename in het lokale inkomen – dat kan doorslaggevend zijn voor kwetsbare gemeenschappen.’, zegt Marion Verles, CEO van Gold Standard.

Weerbaarheid

‘De Fairtrade Climate Standard stelt boerenorganisaties zoals de onze in staat om de effecten van klimaatveranderingen te bestrijden’, zegt Dessalegn Jena, General Manager van Oromia Coffee Farmers’ Union. Jena is in Parijs om te spreken tijdens de lancering van de Fairtrade Carbon Credits.. ‘Als het klimaat blijft veranderen in hetzelfde tempo, wordt het steeds lastiger om koffie te telen in Ethiopië. Door Fairtrade Carbon Credits te verkopen zijn boeren in staat om hun weerbaarheid op te bouwen.’

Deutsche Post DHL Group zal de nieuwe Fairtrade Climate Standard toepassen op een eigen project in Lesotho. Samen met haar partner Atmosfair heeft het logistieke bedrijf de lokale gemeenschapp van cook stoves voorzien. Op deze manier wordt de lokale uitstoot verminderd en de gezondheid en kwaliteit van leven voor de mensen in deze gemeenschap verbeterd. ‘Met de Fairtrade Climate Standard certificering willen we onze klimaatneutrale productrange uitbreiden en de voordelen voor de gemeenschappen in Lesotho laten zien’, vertelt Katharina Tomoff, verantwoordelijk voor het GoGreen programma van Deutsche Post DHL Group.

Cook stoves

Marks & Spencer zal in Fairtrade Carbon Credits investeren om daarmee de aanschaf van nieuwe, schone en efficiënte cook stoves voor koffieproducenten in Ethiopië mogelijk te maken. Carmel McQuaid, Head of Sustainable Business bij Marks & Spencer vertelt: ‘Dit systeem zal echt wat opleveren voor bedrijven en boerengemeenschappen. Het maakt een verschil voor Marks & Spencer door ons te ondersteunen bij het behouden van onze klimaatneutraliteit, en een verschil voor onze leveranciers omdat alle credits worden ingekocht bij de Ethiopische koffieboeren waar Marks & Spencer al een handelsrelatie mee heeft. Zij worden voorzien van een veiligere, schonere en gezondere methode om te koken. Dat is waarom wij kiezen voor Fairtrade Carbon Credits en wij er trots op zijn om één van de eerste partners in dit project te zijn’.

Nederlandse koplopers

In Nederland was Peeze het eerste bedrijf dat haar CO2 uitstoot in de koffieketen compenseerde met carbon credits van een koffiecoöperatie in Ethiopië. De carbon credits stellen de bij deze coöperatie aangesloten boeren in staat om energiezuinige cook stoves aan te schaffen. Met deze stap maakte Peeze haar Fairtrade koffie 100 procent klimaatneutraal. Dit pilot project voor Fairtrade Carbon Credits startte in 2013 en was een gezamenlijk initiatief van ICCO, FairCIimateFund en Stichting Max Havelaar. In Nederland is FairClimateFund de aanbieder van Fairtrade Carbon Credits

Nederlands energiebedrijf Eneco ondersteunt dit initiatief door 1000 ton CO2 uitstoot met Fairtrade Carbon Credits te compenseren. Naast deze symbolische eerste aankoop onderzoekt Eneco op welke manieren er in de toekomst meer klimaatneutrale producten aan de klanten van dit energiebedrijf aangeboden kunnen worden.

Andere koplopers zijn de Belgische koffiebrander Beyers, die al haar Fairtrade gecertificeerde koffie klimaatneutraal gaat maken, en de Java Coffee Company die heeft toegezegd om in 2016 Fairtrade klimaatneutrale koffie te schenken in alle Europese vestigingen. Duitse honingproducent Breitsamer heeft toegezegd om in 2016 Fairtrade Carbon Credits aan te schaffen om haar CO2 uitstoot van het afgelopen jaar te compenseren.

Meer weten?

Zie deze korte animatie voor een uitleg van het systeem achter de Fairtrade Carbon Credits.

Op de website van Fairtrade International vindt u meer informatie over de Fairtrade Climate Standard en Fairtrade Carbon Credits, waaronder video’s waarin Fairtrade boeren laten zien hoe zij nu al de strijd aangaan met de effecten van klimaatverandering.