Fairtrade partner Tony’s Chocolonely bereikt mijlpaal met Albert Heijn

Fairtrade partner Tony’s Chocolonely bereikt mijlpaal met Albert Heijn

Cover afbeelding voorFairtrade partner Tony’s Chocolonely bereikt mijlpaal met Albert Heijn

Gisteravond tijdens de Tony's Fair heeft Chief Chocolate Officer Henk Jan Beltman een samenwerking met Albert Heijn en Barry Callebaut aangekondigd. Albert Heijn gaat voor chocolademerk Delicata als eerste bedrijf cacao inkopen volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely en doet mee met hun missie.

Wij zijn trots op onze partner Tony’s Chocolonely en deze nieuwe ontwikkelingen. De missie van Tony’s is om samen slaafvrije chocola te maken. Een belangrijke pijler om dit te bereiken is ‘goed voorbeeld doet volgen’; ze realiseren een traceerbare keten, ze betalen een hogere prijs aan de cacaoboeren en ze maken het schaalbaar. Het lijkt alsof de industrie nu gaat luisteren. Er is een mijlpaal behaald. Chapeau Tony’s! 

Stichting Max Havelaar werkt al jaren samen met Tony’s Chocolonely om het bestaan van cacaoboeren te verbeteren met behulp van Fairtrade certificering. Fairtrade stelt eisen aan de betalingen aan boeren zoals de Fairtrade minimumprijs en premie. Er is daarnaast veel aandacht voor de ontwikkeling van coöperaties waardoor organisaties ontstaan met een sterkere positie in de keten en met toegevoegde waarde voor hun boerenleden. De uitdagingen in de cacao-industrie zijn nog steeds heel groot. De meeste cacaoboeren verdienen nog ver onder een leefbaar inkomen wat leidt tot meer mensenrechtenschendingen zoals kinderarbeid en slavernij. Alleen als alle spelers in de cacaoketen hun verantwoordelijkheid nemen zal er een structurele verandering bewerkstelligd kunnen worden.

Lees hier de blog van Tony's over de aankondiging.