Fairtrade Nederland presenteert jaarverslag 2018

Max Havelaar Jaarverslag 2018

Wij presenteren ons jaarverslag 2018. In dit verslag rapporteren wij een volumegroei voor food van maar liefst 26% in 2018. Tegelijkertijd was 2018 het jaar dat prijzen op de wereldmarkt instortten. De urgentie van Fairtrade is misschien wel groter dan ooit.

De volumegroei van 26% in Nederland voor food heeft geresulteerd in een Fairtrade premie van € 6.850.000 voor boerencoöperaties en werknemers op plantages. De Fairtrade premie is een bedrag dat zij ontvangen bovenop hun inkomsten en zelf kunnen investeren in hun boerenbedrijven en de gemeenschap. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2017. De verwachting is dat in 2018 rond de € 200 miljoen aan premie naar boeren gaat vanuit alle verkopen wereldwijd. Er is geen enkel ander initiatief dat via handel zo’n groot jaarlijks bedrag weet te mobiliseren dat direct ter beschikking wordt gesteld aan boeren om te investeren in een duurzame toekomst.

Groei volume in koffie, cacao, thee en bananen

• Cacao: De categorie cacao is flink doorgegroeid, namelijk met 23%. De meeste groei komt voort uit de uitbreiding van LIDL van haar seizoensassortiment. Ook is de groei te danken aan PLUS, Tony’s Chocolonely en g’woon, het huismerk van Superunie.
  • Koffie: De volumeontwikkeling in Nederland is positief met een groei van 3%. Deze groei komt zowel uit het retailkanaal als uit de zakelijke markt.
  • Thee: Thee laat in 2018 een mooie groei zien van 8%. Deze groei wordt met name veroorzaakt door Superunie die met haar private label g’woon een goed resultaat laat zien. Verder hebben Tea of Life, Bradley’s en Albert Heijn bijgedragen aan de groei.
  • Bananen: In 2018 groeide de verkoop van Fairtrade gecertificeerde bananen in Nederland spectaculair naar circa 38 miljoen kilo. Een kwart van alle verkochte bananen in 2018 was Fairtrade gecertificeerd.
  • Bloemen: Een aantal retailers zegt dat de meerprijs voor Fairtrade gecertificeerde rozen niet geabsorbeerd kan worden. Zij bieden daarom geen of steeds minder Fairtrade gecertificeerde rozen aan, met als gevolg een daling van het aantal verkochte Fairtrade gecertificeerde rozen in Nederland.

Prijscrash

Maar… wij zagen ook dat koffie-, cacao- en theeprijzen op de wereldmarkten instortten. 2018 was het jaar van een wereldwijd ongekende prijscrash in koffie. De prijs van arabicakoffie op de beurs van New York stond eind van het jaar 23% lager dan bij de start van 2018 en dook in augustus na lange tijd weer onder de dollar. De kosten om koffie duurzaam te verbouwen zijn fors hoger: Fairtrade baseert haar minimumprijs op een gemiddelde kostprijs van US$ 1,40! De urgentie van Fairtrade is misschien wel groter dan ooit.

Campagnes

In 2018 organiseerde Fairtrade Nederland diverse campagnes.

Fairtrade Week
Ook dit jaar vonden weer twee edities van de Fairtrade week plaats. In het voorjaar mochten wij onder andere de beurs openen in Amsterdam. De najaarseditie was gericht op het thema ‘women empowerment’ en liet het belang zien van het versterken van boerinnen. De Fairtrade Week leverde een brutobereik op van meer dan 14 miljoen mensen.

Climate Academy
Klimaatverandering heeft grote gevolgen voor boeren. Door de Climate Academy worden zij weerbaar tegen de gevolgen van klimaatverandering. In 2018 zijn, in navolging op de eerste ‘academy’ in Machakos in Kenia, twee nieuwe academies gestart: in Kipkelion in Kenia en in Oromia in Ethiopië. Meer dan 20.000 koffieboeren doen inmiddels mee.

Coffee to Stay
In 2018 hebben we opnieuw duizenden mensen bereikt door onze bewustwordingscampagne; via filmpjes, verhalen van koffieboeren, prijsvragen en de speciale Coffee to Stay-koffie vroegen wij aandacht voor de effecten die klimaatverandering heeft op boeren.

Fairtrade gemeente
Samen met de Stichting Fairtrade Gemeente Nederland en ICCO/ Kerk in Actie blijven we met succes werken aan de groei van het aantal Fairtrade Gemeenten. Eind 2018 stond de teller op 87 gemeenten met deze titel en woonden bijna 7 miljoen Nederlanders in een Fairtrade Gemeente. In totaal gebruiken 6.382 bedrijven en organisaties dagelijks Fairtrade producten.

Download het jaarverslag

Bovenstaande informatie als ook de financiële verslaglegging zijn te vinden in het jaarverslag 2018. Download het document hier