Fairtrade International lanceert Fairtrade Sourcing Programs

Fairtrade International lanceert Fairtrade Sourcing Programs

Cover afbeelding voorFairtrade International lanceert Fairtrade Sourcing Programs

Vandaag lanceerde Harriet Lamb, CEO van Fairtrade International, op de International Sweets and Biscuits Fair in Keulen de Fairtrade Sourcing Programs (FSP). Deze aanvullende programma’s maken nieuwe samenwerkingen met bedrijven mogelijk, zodat meer boeren hun producten kunnen verkopen onder Fairtrade voorwaarden. De Fairtrade Sourcing Programs gelden voor cacao, suiker en katoen. Harriet Lamb sprak van een vliegende start met de bekendmaking dat Mars Duitsland en andere grote Duitse, Zwitserse en Japanse retailers en merkfabrikanten gaan werken met FSP. Alle toezeggingen bij elkaar betekenen nu al een 14% groei van het wereldwijde Fairtrade gecertificeerde cacaovolume. Een overzicht van toezeggingen staat op de website van Fairtrade International.

Meer volume betekent meer impact

Het Fairtrade keurmerk heeft een simpel doel: ervoor zorgen dat boeren in ontwikkelingslanden samen en op eigen kracht kunnen investeren in een betere toekomst via de producten die ze verbouwen. Volumegroei is essentieel voor een zo groot mogelijke impact bij boerencoöperaties. De afgelopen jaren zijn er (inter)nationaal indrukwekkende stappen gezet. Het volume Fairtrade gecertificeerde producten is fors gegroeid. Het gaat echter niet hard genoeg. Op wereldwijde schaal is er nog veel te winnen.

Fortin Bley, president van Fairtrade Africa Cocoa Network en cacaoboer: “Dit is de doorbraak waar we lange tijd naar hebben uitgekeken. We willen graag meer cacao volgens eerlijke handelsvoorwaarden verkopen zodat we via onze coöperatie meer Fairtrade premie kunnen investeren in trainingen die de productiviteit verhogen en in sociale programma’s die de gemeenschap versterken zoals drinkwater en scholen.”

Fairtrade Sourcing Programs sluiten aan op duurzaamheidsstrategie bedrijven

Duurzaamheid staat hoog op de agenda van het bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven hanteren een duurzaamheidsstrategie waarin verduurzaming per grondstof plaatsvindt. Het betreft hier vaak grote volumes en dus veel boeren. Deze boeren willen ook graag hun producten via de Fairtrade handelsvoorwaarden verkopen. De Fairtrade Sourcing Programs sluiten aan op deze bedrijfsstrategie via de mogelijkheid om één grondstof Fairtrade te certificeren. Dit is aanvullend op het huidige Fairtrade model dat past bij een bedrijfsstrategie waarin alle mogelijke ingrediënten in een product Fairtrade gecertificeerd zijn. Er is een apart en onderscheidend logo ontwikkeld voor FSP dat helder communiceert om welke grondstof het gaat.

Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland: “Wij willen dat zoveel mogelijk boeren kansen krijgen via eerlijke handel. Via FSP krijgen we er een extra mogelijkheid bij om samen te werken met bedrijven die de focus willen leggen op een specifieke grondstof. Dat betekent meer kansen voor boeren. Alle bekende Fairtrade standaarden blijven uiteraard van kracht zoals het samenwerken in coöperaties, minimumprijs, ontwikkelingspremie, milieu- en sociale eisen.”

Ook in Nederland

Internationaal zijn er in aanloop naar deze introductie al grote toezeggingen gedaan op cacao. Voor suiker en katoen zullen later dit jaar toezeggingen volgen. “Het is fantastisch dat er al zoveel internationale toezeggingen zijn. We zien in FSP een grote kans om samen met bestaande en nieuwe klanten het volume in Nederland te laten groeien. We zijn volop in gesprek met retailers en merken”, aldus d’Angremond.

Zie hier een infographic over de Fairtrade Sourcing Programs van cacao en suiker.

Zie voor meer uitleg over Fairtrade Sourcing Programs ook de Factsheet.