Fairtrade huishoudens kopen vaker fairtrade, vooral chocola

Fairtrade huishoudens kopen vaker fairtrade, vooral chocola

Cover afbeelding voorFairtrade huishoudens kopen vaker fairtrade, vooral chocola

Fairtrade kopende huishoudens kochten in 2013 vaker en meer fairtrade chocola, koffie en thee dan het jaar ervoor en gaven hier ook meer aan uit. In totaal kocht 59% van de Nederlandse huishoudens in 2013 één of meerdere fairtrade levensmiddelen.

Het gaat om 4,5 miljoen huishoudens, net zoveel als in 2012. Eerder groeide het aantal fairtrade kopende huishoudens ieder jaar, maar de fairtrade markt lijkt nu te stabiliseren. Dit blijkt uit representatief onderzoek naar aankoopgedrag van fairtrade levensmiddelen in opdracht van NCDO.

World Fair Trade Day 10 mei

Op de jaarlijkse World Fair Trade Day wordt in verschillende landen aandacht gevraagd voor de impact van eerlijke handel op miljoenen boeren en werknemers in ontwikkelingslanden. Consumenten worden bewust gemaakt dat ze hier met hun fairtrade aankopen aan kunnen bijdragen.

Wie kopen fairtrade?

In 2013 kochten relatief veel 65-plussers en jongeren onder de 30 jaar fairtrade levensmiddelen. Ook alleenstaanden, gepensioneerden, mensen uit de Randstad en mensen uit de hoogste sociaaleconomische klasse zijn oververtegenwoordigd binnen de groep fairtrade kopers.

Supermarkten belangrijkste afzetkanaal

In 2013 werd 93% van de totale fairtrade omzet bij supermarkten behaald. De trend dat een steeds groter deel van de fairtrade levensmiddelen in supermarkten wordt verkocht zet door. Van de supermarktformules heeft Albert Heijn met 27% net als vorig jaar het grootste marktaandeel. Inkooporganisatie Superunie maakte net als in voorgaande jaren de grootste groei door. Van alle Superunieleden heeft PLUS het grootste marktaandeel als het gaat om fairtrade levensmiddelen.

Fairtrade markt stabiliseert

In voorgaande jaren nam het percentage fairtrade kopende huishoudens steeds toe. In 2013 lijkt de markt voor fairtrade levensmiddelen voor het eerst te stabiliseren. Mogelijke oorzaken liggen bij het aanbod in de supermarkten, verminderd budget bij de consument als gevolg van de crisis en de aanwezigheid van goedkopere alternatieven als gevolg van prijzenoorlogen bij supermarkten. Stabilisering van het aantal fairtrade kopende huishoudens rond de 60% in economisch moeilijke tijden is een indicatie dat eerlijke handel een vaste waarde is in de Nederlandse markt.

Het volledige rapport is terug te vinden via de volgende link: www.ncdo.nl/fairtrade2013