Fairtrade en B Lab lanceren SDG partnerschap

Fairtrade en B Lab lanceren SDG partnerschap

Cover afbeelding voorFairtrade en B Lab lanceren SDG partnerschap

Fairtrade en B Lab gaan een partnerschap aan voor het bevorderen van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, via verantwoord ondernemen, duurzame toeleveringsketens en transparantie in het wereldwijde bedrijfsleven. B Lab is een wereldwijd netwerk van organisaties toegewijd aan het transformeren van het economische systeem door middel van innovaties zoals de B Corp-certificering.

Het partnerschap verbindt B Lab en Fairtrade in het delen van kennis en gezamenlijke inspanningen bij de ontwikkeling van standaarden, belangenbehartiging en publiekscampagnes. Tevens wordt gewerkt aan programma’s en projecten om de SDG’s na te streven terwijl de wereld op weg is naar de 2030 deadline, ook wel bekend als Agenda 2030.

“Fairtrade leidt al bijna 30 jaar in sociale en handelsrechtvaardigheid”, zegt Dr. Nyagoy Nyong’o, Global CEO van Fairtrade International. “We zijn verheugd dat we door deze samenwerking met B Lab onze inspanningen kunnen bundelen om meer bedrijven erbij te betrekken. We kunnen samen optrekken om de meest urgente uitdagingen waarmee we als samenleving worden geconfronteerd op het gebied van klimaat, handel en mensenrechten, aan te pakken.”

Volgens de Verenigde Naties zijn partnerschappen een cruciaal instrument om een ​​groenere, schonere en duurzamere toekomst voor iedereen te bereiken. Bovendien zijn ze van vitaal belang om de wereldeconomie op een duurzame en inclusieve manier opnieuw vorm te geven. In dit opzicht zal het B Lab en Fairtrade-partnerschap actief samenwerkingsmethoden uitwerken die het werk van de partners en belanghebbenden van de organisaties valideren en promoten als een middel voor implementatie voor het bereiken van de SDG’s.

“Dit is een langverwachte samenwerking voor zowel B Lab als de B Corp-beweging”, zegt Andrew Kassoy, medeoprichter en CEO van B Lab. “Toen mijn medeoprichters en ik meer dan 15 jaar geleden voor het eerst de ambitie hadden om de B Corp-certificering te ontwerpen, diende de certificering van Fairtrade International als inspiratie en bewijs dat bedrijven een positieve invloed kunnen hebben.”

“Het is alleen maar passend dat onze organisaties hun krachten bundelen in een tijd waarin duurzaamheidsstandaarden voor bedrijven niet langer worden erkend als een leuk extraatje, maar als een cruciaal hulpmiddel bij het transformeren van de wereldeconomie ten behoeve van alle mensen, gemeenschappen en de planeet, ‘ voegt Kasoy eraan toe.

De sociale en ecologische bedrijfsstandaarden van B Lab bepalen hoe bedrijven een positieve invloed kunnen uitoefenen. Gebaseerd op input van belanghebbenden, onderzoek en vastgestelde best practices, vormen deze standaarden de basis voor de B Corp-certificeringsvereisten en voor de impact management tools van B Lab. De Fairtrade Standaarden zijn ontworpen om de duurzame ontwikkeling van kleinschalige boerenorganisaties en werknemers wereldwijd te ondersteunen. De Fairtrade Standaarden bevatten een holistische mix van sociale-, economische- en milieucriteria. Door te kiezen voor zowel B Corp- als Fairtrade certificering, tonen bedrijven hun toewijding op het gebied van duurzaamheid en sociale impact aan hun hele toeleveringsketen.

Het nieuwe B Lab en Fairtrade-partnerschap begint met een verkenning van mogelijke samenwerking ten aanzien van ontwikkeling van standaarden en het opbouwen van relaties tussen de netwerken van beide organisaties.

“Als zowel een Certified B Corp als een bedrijf dat Fairtrade-gecertificeerde ingrediënten inkoopt, weten we als geen ander hoe belangrijk deze standaarden zijn voor het waarborgen dat kleinschalige boeren, evenals alle belanghebbenden van een bedrijf – werknemers, klanten, gemeenschappen en het milieu – eerlijk worden behandeld “, zegt Cheryl Pinto, Global Values ​​Led Sourcing Manager bij Ben & Jerry’s.