Fair Trade Original groeit 28 procent in supermarkt

Fair Trade Original groeit 28 procent in supermarkt

Cover afbeelding voorFair Trade Original groeit 28 procent in supermarkt

Fair Trade Original heeft het afgelopen jaar de omzet in supermarkten 28 procent zien toenemen ten opzichte van het jaar ervoor. Het eerlijke foodmerk schrijft de plus toe aan de groei van bestaand assortiment en de introductie van een negental nieuwe producten.

Onder andere biologische sojasaus en rijstazijn, ananasstukjes op sap, drie varianten biologische koffiecapsules en rietsuikersticks zijn in 2015 geïntroduceerd onder het Fair Trade Original-merk. De stichting meldt de groei over 2015 en voegt daaraan toe wat de hardlopers van het afgelopen jaar zijn: qua omzet staat de aroma koffie 250 gram voorop, in afzet presteerde de kokosmelk 400 ml het beste.  Het populairste broodbeleg was de pure hagelslag.

Omzet

De totale omzet van Fair Trade Original bedroeg vorig jaar 14,6 miljoen euro. 7 procent hiervan droeg bij aan de uitbouw van Fairtrade in de vorm van uitgekeerde Fairtrade ontwikkelingspremies, licentiegelden en eigen investeringen bij de handelspartners.

Keten

Fair Trade Original zet de verbreding van haar productrange dit jaar door met in het voorjaar de introductie van twee varianten rijstnoedels, van begin tot eind in Thailand geproduceerd, aldus directeur Bert Jongsma. Voor de sojasaus en rijstazijn is vorig jaar een keten ontwikkeld die loopt van soja- en rijstboeren in Thailand via een lokale verwerker tot aan het winkelschap in Nederland, zegt de directeur.

Aziatisch

Het gros van de introducties is zowel Fairtrade als biologisch, een groeiend aandeel in het Fair Trade Original-assortiment. De belangrijkste pijlers van het assortiment zijn de Aziatische lijn, dranken en broodbeleg. GfK-onderzoek wijst volgens Fair Trade Original uit dat vooral klanten jonger dan 30 jaar zich aangetrokken voelen tot de producten van de snel groeiende Aziatische lijn.