De prijs, de prijs en de prijs

De prijs, de prijs en de prijs

Fairtrade
We lazen een interessant stuk van D66’er Tjeerd de Groot deze week over de macht van supermarkten in handelsketens. Hij stelt:“Inkopers van supermarkten letten op drie zaken: de prijs, de prijs en de prijs”. Een belangrijke constatering die een groot wereldwijd probleem aankaart.

Het argument dat vaak wordt aangedragen door marktpartijen in handelsketens, namelijk dat leveranciers gewoon ‘nee’ kunnen zeggen als ze voor de aangeboden prijs niet onder eerlijke en duurzame omstandigheden kunnen produceren, is onterecht. De prijsdruk is namelijk zo sterk, de concurrentie zo groot en de afhankelijkheid van de leveranciers zo hoog, dat zij simpelweg geen ‘nee’ kunnen zeggen en moeten accepteren wat hun wordt aangeboden. Dit geldt voor veel schakels in de keten, waaronder boeren en werknemers die ons voedsel produceren. Het betalen van lage prijzen is een van de grondoorzaken van mensenrechtenschendingen in voedselketens, zoals uitbuiting en kinderarbeid. Hier zijn wereldwijd miljoenen mensen de dupe van. Omdat zij zo weinig verdienen, leven ze in armoede en kunnen ze vaak niet in hun eerste levensbehoeften voorzien. Een leefbaar inkomen en leefbaar loon is voor velen nog ver weg. Dit moet anders en dit vraagt om structurele veranderingen.  

Wetgeving is nodig

De afgelopen decennia hebben ons namelijk geleerd dat het bedrijfsleven er niet in slaagt een structurele duurzame systeemverandering teweeg te brengen, ondanks het groeiend aantal purpose driven organisaties die het wel probeert. Daarom is wetgeving nodig. Dit creëert een gelijk speelveld en verplicht bedrijven Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen onderdeel te maken van hun handelsactiviteiten, rekening houdend met mens en milieu; in hun hele keten. Een eerlijk prijsbeleid is hier een onmiskenbaar onderdeel van.

Lees hier het artikel van Tjeerd de Groot.