Ben & Jerry’s kiezen voor Fairtrade

Ben & Jerry’s kiezen voor Fairtrade

Cover afbeelding voorBen & Jerry’s kiezen voor Fairtrade

Ben Cohen & Jerry Greenfield, de grondleggers van ijsmerk Ben & Jerry’s, maakten vanmiddag in het centrum van Amsterdam bekend dat het merk wereldwijd 100% Fairtrade gaat. In 2006 waren zij al het eerste ijsmerk dat Fairtrade gecertificeerde ingrediënten gebruikte, maar ook nu lopen zij weer voorop door het hele assortiment te voorzien van het Fairtrade Nederland keurmerk.

Fairtrade

Het Fairtrade principe sluit aan bij het gedachtegoed van de twee hippies, dat het merk al 32 jaar in ere houdt: Het allerbeste ijs maken op de meest verantwoorde manier. Niet alleen nemen, maar ook iets teruggeven. Verandering tevoor Fairtrade.

Fairtradeweegbrengen. Hier heeft het merk sinds de start in 1978 dan ook alles aan gedaan. Maar de mannen gaan nog een stapje verder. Het zou namelijk nog veel mooier zijn wanneer niet alleen zij, maar heel Nederland de kracht van ‘geven’ inziet. Vandaar dat ze vanmiddag in Amsterdam zijn gestart met het gratis uitdelen van ijs aan al hun fans, in de hoop een ware revolutie te ontketenen; de ‘Givolution’!

Viva la Givolution!

Een bloemetje aan je moeder, een kopje suiker aan de buurman of je eerste salaris aan een goed doel. Het maakt niet uit wat je geeft, als je maar geeft! Dat is de gedachte achter de Givolution. Op deze manier kun je ervaren hoe het is om te geven maar ook om onverwachts iets te krijgen. En hoe je dat gevoel weer door kan geven aan een ander. En die wéér aan een ander. Zo komt er beweging in. Een revolutie. Viva la Givolution! Sinds vandaag is de website http://www.givolution.nl/ in de lucht. Via deze website geeft Ben & Jerry’s 100 gratis ijsjes weg aan gevers… waarbij de gedachte is dat de ontvangers vervolgens weer iets weggeven aan anderen. Zo ontstaat er uiteindelijk een ware ‘geef-keten’. Mooier kan bijna niet!

Heerlijk Eerlijk

Van Chunky Monkey to Cookie Dough, al hun euforische smaken bestaan eind 2013 uitsluitend uit ingrediënten waarvoor een eerlijke prijs is betaald. In Europa zullen alle producten zelfs al eind 2011 zijn voorzien van het Fairtrade Nederland keurmerk! Doordat Ben & Jerry’s een ‘eerlijke’ prijs betaalt voor de ingrediënten van hun ijs, zijn boeren in ontwikkelingslanden in staat om hun gezin en omgeving te voorzien in basisbehoeften als gezondheidszorg, scholing en veilige huisvesting. Het lijkt een fluitje van een cent. Alle Ben & Jerry’s ijsrecepturen bestaan uiteindelijk uit 11 basisingrediënten, zoals cacao, vanille, fruit en noten. Maar dit betekent wel dat alle 121 favoriete chunks en swirls moeten worden omgezet in een Fairtrade variant. Een operatie waarbij het merk samenwerkt met Fairtrade coöperaties bestaande uit maar liefst 24.000 boeren. Sinds 2006 heeft Ben & Jerry’s ieder jaar al één nieuwe Fairtrade variant toegevoegd aan haar assortiment. In Nederland zijn er op dit moment vier Fairtrade varianten en vanaf maart wordt daar de vijfde aan toegevoegd; Fairly Nuts.

Achtergrondinformatie

De oorsprong van het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s ligt in Burlington, Vermont. In 1978 begonnen twee vrienden, Ben Cohen en Jerry Greenfield hier een schepijssalon in een vervallen benzinepomp. Dankzij hun sublieme, geheel natuurlijke schepijs dat was gemaakt van verse Vermontse melk en room, maar ook door hun voorliefde voor rare smaken en sociale verantwoordelijkheid, werden ze in korte tijd heel populair. Ondanks hun uiteindelijke succes hielden zowel Ben als Jerry echter vast aan een van de motto’s uit hun beginperiode: “een bedrijf heeft een verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap waarin het onderneemt”. Deze verantwoordelijkheid komt nog iedere dag tot uiting in de bedrijfsvoering van het ijsmerk.

In 2003 startte Ben & Jerry’s het duurzame zuivelprogramma Caring Dairy. Dit betekent dat zij continu proberen bestaande landbouwpraktijken te verbeteren, op een manier waarbij het milieu, dierenwelzijn en de plaatselijke gemeenschap beschermd en waar mogelijk verbeterd worden, terwijl tegelijkertijd winstgevendheid en welzijn van de boeren en hun gezinnen wordt nagestreefd. In 2006 bracht Ben & Jerry’s ‘s werelds eerste Fairtrade vanille-ijs op de markt en een jaar later slaagden ze er zelfs in om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken, waardoor Ben & Jerry’s het eerste klimaatneutrale ijs ter wereld werd.

Meer informatie over het merk en haar sociale initiatieven.