HomeNieuwsAlle grote supermarktketens zetten Fairtrade assortiment in de spotlights tijdens de Fairtrade Week

Alle grote supermarktketens zetten Fairtrade assortiment in de spotlights tijdens de Fairtrade Week

Voor het eerst in de geschiedenis van de Fairtrade Week doen alle grote supermarktketens mee aan de campagneweek. Van 24 oktober tot en met 1 november besteden Albert Heijn, Jumbo, Lidl, ALDI en PLUS extra aandacht aan eerlijke handel. Maar ook bij ketens als Coop, Spar, Hoogvliet en DEEN kan de consument terecht voor aanbiedingen op Fairtrade producten. De producten zijn zeer gevarieerd: van Fairtrade gecertificeerde huismerk-artikelen als koffie, thee, chocolade en sap tot A-merken als Fair Trade Original, Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely.

Den Haag treedt toe in rijtje van grote steden met titel Fairtrade Gemeente
Tijdens de Fairtrade Week worden allerlei activiteiten georganiseerd in Nederland.
Bijvoorbeeld:  

  • Hofstad Den Haag krijgt op 24 oktober de titel Fairtrade Gemeente overhandigd. 
  • Op 25 oktober wordt de derde editie van het Fair Fashion Festival in Utrecht georganiseerd. 
  • Op 26 oktober valt de Fairtrade Week folder met ‘faire’ aanbiedingen van supermarkten en Wereldwinkels op de deurmat bij 2 miljoen huishoudens.
  • De jaarlijkse Max Havelaar Lecture, op de Erasmus Universiteit Rotterdam, staat op 28 oktober in het teken van de nieuwe Sustainable Development Goals. 
  • Op 28 oktober vindt in Joure een inspiratiebijeenkomst plaats over Fair Fryslân voor alle Friese gemeenten en haar inwoners. 
  • Fairtrade koploper PLUS zet op 28 oktober de Fairtrade banaan centraal door een recordpoging Fairtrade fruithappen te organiseren en gratis Fairtrade bananen uit te delen in alle vestigingen. 
  • Kinderen op basisscholen in Gouda kunnen van 28 t/m 30 oktober een Fairtrade puzzeltocht lopen langs winkels in de Goudse binnenstad.

Bekijk hier de complete activiteitenagenda van de Fairtrade Week. Klik hier voor een digitale versie van de huis-aan-huis folder. 

Fairtrade premie groeide met 10 procent in 2014
Het doel van de Fairtrade Week is eerlijke handel op zoveel mogelijk plekken te stimuleren in de Nederlandse markt. Hierdoor krijgen meer organisaties van boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden de kans te investeren in een betere toekomst. De afzet van Fairtrade producten blijft gestaag groeien. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die aangesloten zijn bij het Fairtrade-keurmerk, ontvingen in 2014 door de Nederlandse verkopen € 5,2 miljoen (+ 10% t.o.v. 2013). Deze premie ontvangen boerenorganisaties bovenop de marktprijs en investeren zij naar eigen inzicht in onder andere trainingen ten behoeve van duurzame productie, gezondheidszorg en scholing.

Deelnemende supermarkten en winkels
Aan de Fairtrade Week 2015 doen de volgende supermarkten en winkels mee: Albert Heijn, ALDI, Boni, Boon’s Markt, Coop, DEEN Supermarkten, Ekoplaza, Emté Supermarkten, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, La Place, Lidl,  MCD, Nukuhiva, PLUS, Poiesz Supermarkten, Simon Lévelt, Spar, Wereldwinkel en WAAR.