100% van de cacao in Feastables chocolade is Fairtrade gecertificeerd

Het wereldwijde chocolademerk Feastables en oprichter MrBeast vinden dat ethische inkoop een belangrijke stap is in de strijd tegen kinderarbeid in westelijk Afrika.
Het certificaat garandeert dat Feastables chocolade is geproduceerd volgens de strikte economische, sociale en ecologische duurzaamheidstandaarden waar het Fairtrade label om bekend is. Het beschermt het levensonderhoud van cacaoboeren, hun medewerkers en families. In een reactie op het feit dat bijna zes miljoen mensen afhankelijk zijn van cacaowinning waarbij vaak minder dan $ 1 (USD) per dag wordt verdiend, zegt Jimmy Donaldson – beter bekend als MrBeast – en Oprichter van Feastables: “Hoe het er nu voorstaat in de gehele chocoladesector is dat bijna de helft van de kinderen, binnen de cacaogemeenschappen in Ghana en Ivoorkust, onderdeel zijn van illegale kinderarbeid. We hebben Feastables opgericht om verandering teweeg te brengen in de manier waarop zaken worden gedaan in de wereldwijde cacaogebieden en zetten graag ons geweldige netwerk aan fans hierbij in. Ik weet dat we chocolade kunnen maken dat betaalbaar is voor de consument, maar waar boeren ook een eerlijke prijs voor krijgen, zodat geen enkel kind hoeft te werken.” Check deze video.
“Het levensonderhoud van cacaoboeren staat op het spel. Ondanks dat de chocolade-industrie een miljardenbusiness is, leven de meeste mensen die cacao verbouwen, het hoofdingrediënt van chocolade, in armoede. Boeren, vooral in West-Afrika, worden nog steeds gekort op hun eerlijke deel van de winst en hebben moeite om aan te passen aan de verwoestende impact van klimaatverandering, ziekte van hun gewassen, verouderde bomen en de aanhoudende prijsvolatiliteit”, aldus Amanda Archila, Executive Director, Fairtrade America.
Ze vervolgt: “Met het partnerschap met Fairtrade laat Feastables de gehele industrie het goede voorbeeld zien. Feastables gaat nog verder in hun toewijding, want ze betalen de Fairtrade Living Income Reference Price dat boeren helpt om te investeren in duurzame projecten en een eerlijk leven voor hunzelf en hun families ondersteunt, zodat cacao verbouwende families niet alleen rondkomen, maar echt een goed bestaan kunnen opbouwen.”
De reikwijdte, echte impact en merkherkenning van Fairtrade op de wereldwijde markt is belangrijk voor Feastables omdat hun consumenten over de hele wereld de impact van deze certificering zullen begrijpen. Zo kent wereldwijd 71 procent van alle consumenten het Fairtrade merk en, heel belangrijk, 86 procent vertrouwt het. Bovendien, Fairtrade werkt met twee miljoen boeren en medewerkers in 70 landen verspreid over de hele wereld. “Het is een grote eer voor Feastables om met Fairtrade samen te werken en dat we op al onze chocoladeverpakkingen het gewaardeerde Fairtrade certificaat mogen gebruiken”, Alex Zigliara, CEO, Feastables. “Simpel gezegd – Fairtrade is het meest vertrouwde keurmerk en een betrouwbare bron voor mensen die producten willen kopen die ethisch en duurzaam ingekocht zijn. We weten dat de manier waarop we inkopen belangrijk is voor onze klanten en het helpt ons om onze hoofddoelstelling te behalen en dat is kinderen van het land en op school te krijgen.”
Feastables Ethische Inkoopstrategie
Op één lijn staan met de Fairtrade Standaarden is weer een significante stap binnen de grotere commitment van Feastables om de West-Afrikaanse cacaosector aan te passen en 1.500.000 kinderen uit de kinderarbeid te halen en in de lokale schoolbanken. Onderdeel van de Ethische Inkoopstrategie van Feastables is het nemen van directe en significante acties en dat doen ze op de volgende drie manieren:
- Het inkopen van 100% Fairtrade gecertificeerde cacao.
- Het altijd betalen van de Living Income Reference Price aan boeren en hun families, want het tegengaan van kinderarbeid kan alleen als de kern van het probleem wordt aangepakt – armoede.
- Uitsluitend werken met boeren die actief kinderarbeid monitoren en saneringssystemen gebruiken (CLMRS) die kinderarbeid identificeren, adresseren en voorkomen.
Ter aanvulling, Feastables investeert in lokale gemeenschappen, in onderwijs voor kinderen en hun welzijn en het zorg dragen dat boeren toegang hebben tot gepaste en mechanische arbeid om succesvol hun boerderij te runnen, zonder kinderarbeid.