Hoe fair is korting?
Geschreven door Meike Koster, Marketing & Communications Manager, Fairtrade.
Je kent ze vast wel deze prijsacties. Sla een willekeurige supermarktfolder open en de aanbiedingen lachen je tegemoet. Groente, fruit, vlees, koffie, chips of wasmiddel, je kunt het met korting kopen. Elke week zijn weer andere producten, A-merk en huismerk, in de aanbieding bij je supermarkt. Dit is het verleidingsspel dat de supermarkt met ons speelt. Want aanbiedingen werken als een rode lap op een stier. Zo hopen supermarkten ons als consument vaker naar hun winkel te lokken. En als we daar dan toch zijn dat we vooral wat extra producten in ons winkelwagentje stoppen.
22% van onze supermarktbestedingen worden gedaan aan actieproducten
Aanbiedingen, we zijn er mee opgegroeid, we weten niet beter dat dit bij het boodschappen doen hoort. Natuurlijk is de ene persoon er gevoeliger voor dan de ander maar ik durf gerust te beweren dat iedereen wel eens verleid wordt door een aanbieding. En sommige consumenten fietsen er speciaal voor om. Onderzoeksbureau GfK heeft berekend dat 22% van onze supermarktbestedingen worden gedaan aan producten in de actie. Binnenkort is het Fairtrade Week en dan zijn veel Fairtrade producten in de aanbieding. De vraag die ik wel eens krijg is: klopt het wel als een Fairtrade product in de aanbieding is? Dan kan het toch nooit eerlijk zijn? Krijgt de boer dan wel genoeg betaald? Wees gerust, de tijdelijke korting gaat niet ten koste van het boereninkomen.
Uit internationaal onderzoek* blijkt dat met name twijfel over kortingsacties leeft bij consumenten die sterk betrokken zijn bij Fairtrade. Als een Fairtrade product in de aanbieding is, kan dat bij deze groep een negatief gevoel oproepen. Consumenten die minder betrokken zijn bij Fairtrade hebben die twijfel niet en worden juist door prijsacties gestimuleerd om een Fairtrade product te kopen. Voor die eerste groep mensen hebben de onderzoekers een heel praktisch advies voor Fairtrade merken en organisaties. Door duidelijk uit te leggen hoe de korting tot stand is gekomen en dat deze geen negatieve invloed heeft op het inkomen van de boer, stel je de consument gerust. Een goede tip die wij ons ter harte nemen.
de korting gaat nooit ten koste van de Fairtrade minimumprijs en premie
Maar hoe werkt die korting nou? Wie betaalt de korting? Als een product in de aanbieding is dan wordt er tijdelijk minder marge op dat product verdiend. Wie welk deel van de korting voor zijn rekening neemt, is een afspraak tussen supermarkten en leveranciers. Maar wat als een paal boven water staat, is dat de korting nooit ten koste van de Fairtrade minimumprijs en Fairtrade premie gaat die aan boerenorganisaties betaald wordt. Dat is de garantie die jij als consument krijgt als je kiest voor een product met het Fairtrade keurmerk.
Hoe meer Fairtrade producten er hier worden verkocht, hoe meer Fairtrade boeren en werknemers daar in staat gesteld worden om hun situatie te verbeteren
Prijsacties op Fairtrade producten zorgen ervoor dat een grotere groep consumenten in aanraking komt met Fairtrade producten. Dit vergroot ook de kans dat mensen na een positieve gebruikservaring het Fairtrade product blijven kopen. Bovendien worden producten in de aanbieding door de supermarkt zichtbaarder gemaakt door ze af te beelden in eerder genoemde folders maar ook door ze op opvallende plekken in de supermarkt te zetten, bijvoorbeeld op de kop van een schap of bij de kassa. Hoe meer Fairtrade producten er hier worden verkocht, hoe meer de Fairtrade boeren en werknemers daar in staat gesteld worden om via de minimumprijs en premie hun situatie te verbeteren. En dat is wat echt telt!
*Kim. C.H. & Han, E. (2019), Premiums Paid for What You Believe In: The Interactive Roles of Price Promotion and Cause Involvement on Consumer Response.